Slimme camera's in het Waasland

Op 20 mei 2017
N-VA-politici uit negen Wase gemeenten willen samen met het Vlaams gewest het cameraschild als pilootproject uitwerken. - foto Joris Vergauwen

Om het toenemende doorgaand vrachtverkeer in het Waasland aan banden te leggen, ziet N-VA dé oplossing in een uitgebreid systeem van camera's met nummerplaatherkenning. Daarvoor wil het met alle betrokken gemeenten, politiezones en het Vlaams gewest een ambitieuze, regionale aanpak uitwerken.

JORIS VERGAUWEN
HLN
 

Een schild van een 25-tal camera's met nummerplaatherkenning, aan de afritten van de snelwegen rond het Waasland én op verscheidene cruciale plaatsen ín de regio. Daarmee kan volgens de N-VA Waasland het probleem van het steeds toenemende doorgaand vrachtverkeer in de regio worden opgelost. In veel gemeenten is er een verbod op doorgaand vrachtverkeer en zijn er tonnagebeperkingen op heel wat wegen. "Maar zonder permanente controle en sactionering heeft dat maar een beperkt effect. Door de nieuwe technologie van de camera's met nummerplaatherkenning, de zogenaamde ANPR-camera's, toe te passen, kan die permanente handhaving er wél komen", klinkt het bij N-VA Waasland.

Met een heus ANPR-schild, vanaf de op- en afritten van de snelwegen E17 en E34, zou het mogelijk zijn om de tijden te berekenen die vrachtwagens afleggen op de wegen in het Waasland. "Daarmee kan automatisch worden nagegaan of een vrachtwagen doorgaand verkeer is of een lokale bestemming heeft. En daarmee kan elke inbreuk ook direct worden gesanctioneerd."

Het toenemend vrachtverkeer in het Waasland houdt heel wat gemeenten in een steeds grotere wurggreep, met alle gevolgen voor de leefbaarheid en de veiligheid. "En een groot deel van dat vrachtverkeer heeft bovendien geen bestemming in deze regio. Dat doorgaand vrachtverkeer gebruikt de Wase wegen enkel als snellere, kortere of goedkopere alternatieve route. Daardoor denderen vrachtwagens met nummerplaten van alle mogelijke Europese landen door een groot aantal dorpskernen in het Waasland. Om al dat doorgaand vrachtverkeer te slikken, zijn de wegen niet uitgerust, zelfs al gaat het om gewestwegen. Daardoor ontstaan er heel onveilige situaties, zeker omdat ook vele fietsers en voetgangers die wegen gebruiken", stelt de Sint-Niklase schepen voor Mobiliteit Carl Hanssens. "Dat zoekverkeer, dwars door de dorpskernen, kunnen de Wase wegen niet blijven slikken. Daarvoor zijn er de bovenlokale verkeersstructuren, dus de snelwegen en de goed uitgeruste gewestwegen. Uiteraard gaat het om het doorgaand vrachtverkeer, niet over het lokale vrachtverkeer dat de bedrijven in deze regio bedient. Door de nummerplaten van vrachtwagens van lokale bedrijven in het systeem te zetten, blijft dat lokaal verkeer gegarandeerd buiten schot."
 

Uniek

Zo'n cameraschild bouwen, is geen goedkope oplossing. De prijs van één zo'n slimme camera bedraagt 30.000 euro, de nodige server kost al gauw 200.000 à 300.000 euro. "Maar door samen te werken, kan je veel bereiken. We zien het dan ook als een uniek project, met het Waasland als pilootzone, waaronder alle betrokken gemeenten, politiezones én het Vlaams gewest de schouders zouden kunnen zetten. En bovendien is zo'n cameraschild óók heel nuttig voor gerechtelijke en politionele onderzoeken, zoals inbraken of andere criminele feiten", aldus Vlaams volksvertegenwoordiger Koen Daniëls.
 

Over gemeentegrenzen

Dat er met de Oosterweelverbinding eindelijk in Antwerpen spaden in de grond gaan, is ook goed voor de Waaslandhaven en het Waasland, stelt N-VA. "Maar het tracé ten noorden van Antwerpen langs de Liefkenshoektunnel creëert ook de verleiding om dan dwars door het Waasland te rijden, vanaf het complex Waaslandhaven-Zuid of Sint-Niklaas of langs andere noord-zuidverbindingen in deze regio. Daarom willen we een aanpak over de Wase gemeentegrenzen heen. Want iedereen heeft het altijd over het Antwerpse mobiliteitsprobleem, maar het Wase mobiliteitsprobleem is minstens even groot."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
The average score is