Gemeentebestuur Kruibeke brengt schot in dossier gemeentehuis en koopt kantoren en magazijn

Het gemeentebestuur van Kruibeke komt met een realistische en betaalbare oplossing voor de verbouwing van het gemeentehuis en wil kantoren en een magazijn in de Bazelstraat kopen. Door een samenwerking met Hertsens kunnen administratie, OCMW, politie, technische dienst en werkplaats reeds begin 2020 verhuizen naar hun nieuwe werkplek in de gebouwen van de voormalige chocoladefabriek Duc d’O. De Brouwerijl in het centrum van Kruibeke krijgt zo de extra ruimte die nodig is om uit te groeien tot een volwaardig ontmoetings- en gemeenschapscentrum. Het voorstel wordt deze maand  voorgelegd aan de gemeenteraad en de adviesraden.

Hertsens Beheer kocht recent de voormalige site Duc d’O aan de Bazelstraat en verkoopt en verhuurt de kantoren en gebouwen. Het gemeentebestuur grijpt deze opportuniteit en wil een belangrijk deel van de site kopen. Dimitri Van Laere, burgemeester van Kruibeke: “Als nieuw gemeentebestuur willen wij een bestuur dicht bij de mensen hebben. Daarom willen wij een gemeentehuis dat centraal ligt voor álle inwoners van onze gemeente, dat toegankelijk en klantvriendelijk is. We kiezen voor een energiezuinig gebouw waar het aangenaam werken en vertoeven is. Bovendien staan we bij het realiseren ervan open voor een samenwerking met privé-partners.”

Voordelen

Het nieuwe gemeentehuis zal in de eerste plaats centraler liggen voor élke inwoner, dus ook voor de inwoners uit Bazel en Rupelmonde. Het is gemakkelijk bereikbaar met de auto, fiets en openbaar vervoer en heeft voldoende parkeergelegenheid. Het gebouw is energiezuinig en biedt ruime werkplekken met zicht op de prachtige polders van Kruibeke. Er is meer ruimte dan in de gebouwen aan het O.L.Vrouwplein waardoor bijkomende invullingen mogelijk zijn. Zo zou het kunnen dat in de kelder af en toe fuiven worden toegelaten.

Oplossing voor de werkplaats in de Kattestraat

In het magazijn komt de nieuwe werkplaats van de technische dienst. Zo komt er een oplossing voor de huidige werkplaats in de Kattestraat. Deze ligt middenin woongebied, heeft geen uitbreidingsmogelijkheden en zorgt voor overlast voor de buren. Hertsens zal de huidige werkplaats overnemen en deze op korte termijn verkavelen voor woningen.

Ontmoetingscentrum De Brouwerij

Filip Vercauteren, schepen en voorzitter van het BCSD: “Het oude gemeentehuis, dat vrijkomt na de verhuis van de administratieve diensten en de politie, kan op korte termijn verder uitgebouwd worden tot een volwaardig ontmoetings- en gemeenschapscentrum. Zo komt er extra ruimte voor de bibliotheek, kunstacademie, senioren en andere verenigingen. Op deze manier brengt de gemeente Kruibeke terug echt leven in de brouwerij en kan er werk gemaakt worden van de verdere ontwikkeling van het O.L.Vrouwplein.”

Financieel interessant

De nieuwe site is niet enkel de perfecte locatie voor de gemeentediensten, maar is ook financieel een opsteker. Kris Smet, schepen van financiën: “De huidige raming met aankoop en inrichting van de nieuwe gebouwen en verbouwing van ontmoetingscentrum De Brouwerij komt op 6.100.000 euro. Zo blijven we ruim anderhalf miljoen euro onder de vorig geraamde kostprijs van 7.678.000 euro. Bovendien krijgt Kruibeke meer voor minder, want in het huidige project is ook de nieuwe werkplaats van de technische dienst opgenomen.”

Meer info:

Dimitri Van Laere (N-VA), burgemeester [at] kruibeke.be, 0494 34 36 15