Minister-president Geert Bourgeois kent een subsidie van 54.000 euro toe voor de restauratie van mosselhengst ‘D’n Bruinen’ in Rupelmonde

Op 16 mei 2019, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, kent een premie van 54.614,56 euro toe voor de restauratie mosselhengst ‘D’n Bruinen’ in Rupelmonde.

"De mosselhengst uit 1902 werd in 2014 al beschermd als varend erfgoed omwille van de historische, wetenschappelijke en sociaal-culturele waarde. Vanwege de ouderdom en de rijke geschiedenis van het vaartuig dient zich nu een grondige restauratie op. De subsidie zal gebruikt worden om de romp, de dekken, de rondhouten, het roer en de zwaarden te restaureren. Bovendien wordt het schip beveiligd tegen brand, diefstal en vandalisme.’, zegt minister-president Geert Bourgeois.

D’n Bruinen werd origineel gebruikt voor het transporteren van mosselen vanuit Zeeland stroomopwaarts op de Schelde tot onder andere Antwerpen, Lier, Mechelen, Brussel en zelfs Roubaix. Momenteel wordt het schip gebruikt in het kader van de werking van de varend erfgoedvereniging Tolerant. Deze vzw doet met D'n Bruinen demonstratievaarten, geeft er zeiltraining mee en neemt deel aan nautische evenementen.

D’n Bruinen werd in 1902 gebouwd op de werf 'Moed en Trouw' van Alphonsius Verras in Paal (Zeeuws-Vlaanderen). Het schip werd gebruikt door de familie Victor Wijnen. Tijdens het drooggevallen werden de mosselen in manden verzameld en in het ruim gestapeld. Vervolgens werden de mosselen stroomopwaarts op de Schelde vervoerd naar grote bevolkingscentra zoals Antwerpen, Lier, Mechelen, Brussel en soms nog verder. De hengst was het meest typerende vaartuig van de Westerschelde. In 1912 werd het schip verlengd om een Kromhout dieselmotor te plaatsen. Door het dichtslibben van de kreken en het indijken van de Schelde werd de familie Wijnen in 1917 verplicht om naar Harlingen (Nederland) uit te wijken. In 1919 werd het schip verkocht aan de familie de Rooij. Zij werkte vanuit Yerzeke (Nederland). Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog werd de motor in een schuur verstopt en werd het schip opzettelijk tot zinken gebracht om te voorkomen dat de terugtrekkende Duitsers het schip in beslag zouden nemen. Na de oorlog werd het schip weer gelicht.

Tot in 1958 was D’n Bruinen een mosselvisser. Nadien volgden een reeks particuliere eigenaars die het schip voor diverse doeleinden gebruikten. Eerst was D’n Bruinen een drijvende vakantiewoning, nadien een kajuitjacht waarmee tochten naar de Waddeneilanden, Frankrijk en Ierland werden gemaakt.

D’n Bruinen is eigendom van de vzw Tolerant. De vzw werd in 1999 opgericht bij de aankoop van de mosselhengst D’n Bruinen. Sindsdien beheert Tolerant een kleine vloot schepen. De vzw heeft als doelstelling authentieke Vlaamse, Brabantse en Zeeuwse schepen in stand te houden. De vzw wil bijdragen tot het behoud van de kennis die noodzakelijk is voor het onderhoud en het varen met de schepen. Daartoe worden de technische vaardigheden van het bouwen en het varen doorgegeven aan nieuwe leden. Tolerant organiseert vaartochten om de belangstelling voor klassieke schepen aan te moedigen. Er wordt actief deelgenomen aan nautische evenementen zoals de Van Loon-race, Water-kAnt, Temse in de Wolken, Weekend op de Helling, enzovoort. Voor de ondersteuning van de werking werd een handbibliotheek opgezet.