RUP IBOGEM: zoektocht naar geschikte locatie

Op 2 september 2018, over deze onderwerpen: Containerpark, Landbouw en plattelandsbeleid, Open ruimte, Ruimtelijke ordening

Aangezien de uitbatingsvergunning voor het Ibogem-containerpark in de Geeraard de Cremerstraat in Rupelmonde in maart 2020 vervalt, is het SVK-CD&V-gemeentebestuur nu op zoek gegaan naar een andere locatie. Weerom werd een extern studiebureau aangesteld om dit uit te vlooien.

Na aftoetsing van de gehanteerde criteria blijft er voor de opsteller slechts één locatie over, waarop Ibogem haar activiteiten zou kunnen uitvoeren, nl. een aantal landbouwgronden langsheen de Nieuwe Baan in Bazel.

N-VA Kruibeke oordeelt dat het studiebureau in dit dossier haar bevoegdheid m.b.t. deze zoektocht te buiten is gegaan; er wordt immers geen enkel alternatief voorgesteld binnen de gemeente.

De N-VA heeft daar volgende bemerkingen bij:
1) Door de landbouwgronden langs de Nieuwe Baan naar voor te schuiven wordt de Open Ruimte, met een aantal belangrijke doorkijken over de weg heen, geschonden zoals vastgelegd in het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan.

2) Door de bouw van het containerpark op deze plaats, is de kans reëel dat dit als precedent aangewend wordt om op termijn andere aangrenzende terreinen te ontwikkelen. Zo zal er uiteindelijk niets meer zal overblijven van deze Open Ruimte.

3) Een alternatieve locatie is bvb. een terrein ten noorden van het Elektriciteitsstation ‘Mercator’ in de Heirstraat, waar een landbouwer bereid is om zijn hofstede op te doeken. De gronden ten zuiden van de toegangswegel zouden kunnen aangewend worden indien de Centrale de haar gereserveerde (blauwe) zone niet zou benutten. Onderhandelingen kunnen hierover worden gevoerd; anders kan het ten noorden van de toegangswegel.
De Open Ruimte is hier reeds aangetast, zodat er voor deze locatie geen verdere negatieve elementen gelden.

4) De bereikbaarheid voor vrachtwagens is in de Heirstraat daarenboven veel gunstiger, gezien de onmiddellijke nabijheid van de afrit van de E17.
De dorpskernen worden zo integraal gevrijwaard van zwaar vervoer.
Hierdoor zou de heraanleg van de Heirstraat ook een duwtje in de rug kunnen krijgen.

5) Gezien de weinige geschikte ruimte binnen onze gemeente, is het misschien ook niet onverstandig om te kijken buiten onze gemeentegrenzen en overleg te plegen met onze buurgemeenten. In het kader hiervan kan ook onderzocht worden of een locatie op het grondgebied van Steendorp haalbaar zou zijn, dit na onderhandeling met MIWA.

6) De uitbatingsvergunning in de G. de Cremerstraat te Rupelmonde loopt nog tot maart 2020.
De vraag kan/moet dan ook gesteld worden waarom het gemeentebestuur zo lang gewacht heeft om te starten met de opstelling van het RUP. Het is nu al 5 na 12, maar dat mag geen reden zijn om niet alle potentiële locaties ernstig onder de loep te nemen. De plaats voor de definitieve inplanting van het containerpark is van het grootste belang om de latere ontwikkeling van de site niet te hypothekeren.