Vraag over "Honden in Kruibeke"

Op 20 september 2012

VRAAG:

Momenteel vind ik het gemeentebestuur van Kruibeke vrij hondonvriendelijk, nochtans maken honden een groot deel uit van onze samenleving. Nu ook weer: als je de programmapunten leest staat er steevast tussen "minder hondenpoep op straat": ben ik hélemaal mee akkoord ! Maar acties zoals vlagjes op hondenpoep plaatsen zullen dit probleem niet oplossen: dringend véél meer vuilbakken op straten, langs pleintjes en in parken én mensen controleren (eventueel poepzakjes uitdelen om mensen te sensibiliseren). En waarom geen losloopterrein voorzien voor honden ? En wat gaat er gebeuren als het GOG-gebied klaar is ? Momenteel kan je daar zalig wandelen met honden, urenlang als je wil: maar zal Natuurpunt nog honden toelaten ? En onder welke voorwaarden ? Ik hoop niet zoals op de Kalmthoutse heide waar je met de hond enkel nog een klein stukje mag bezoeken en de rest "natuurgebied" is ... Hebben jullie daar insprake in ? Want je leest veel over het GOG gebied dat het recreatief zal worden voor wandelaars, fietsers, vissers enz. maar over honden wordt in alle talen gezwegen ... Nochtans zijn er heel wat hondenliefhebbers onder de bewoners.

Gaan jullie er iets aan doen om honden niet alleen in negatieve aandacht te brengen ?

ANTWOORD:

'Geachte mevrouw, wij danken u voor uw terechte vraag waarop wij u het volgende kunnen laten weten. De gemeente Kruibeke wil absoluut een groene en diervriendelijke gemeente zijn en blijven. Honden maken een belangrijk deel uit van het sociale leven voor vele inwoners. We zijn ons hiervan bewust. Dit neemt niet weg dat op de openbare weg de honden aan de leiband dienen gehouden te worden, dit om elk mogelijk ongeval uit te sluiten, niet enkel voor uw eigen veiligheid maar ook voor dat van de anderen. Wat betreft de hondenpoep kunnen er nog steeds GRATIS hondenpoepzakjes worden afgehaald op het gemeentehuis, dit was zo en dit blijft zo. Wat betreft het losloopterrein is er nog geen initiatief genomen maar kan dit bij de verdere ontwikkeling van de zone voor de ringdijk eventueel mee worden genomen. Het hangt er van af welk maatschappelijk draagvlak hiervoor kan gevonden worden. Hoe meer hondenliefhebbers dit initiatief genegen zijn hoe groter de kans dat de losloopweide een mogelijkheid wordt. De uitbating van het GOG zelf valt niet onder de bevoegdheid van de gemeente. Dit GOG zal ingericht worden als natuurgebied waar er bijzondere regels gelden en voor de toegankelijke delen van het GOG zal het waarschijnlijk verboden zijn honden los te laten lopen en zal dit gebied misschien zelfs wel helemaal verboden worden voor honden.

Wij hopen dat wij u hiermee voldoende geïnformeerd hebben.'

Hoe waardevol vond je dit artikel?