Programma gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober '18

Voorwoord

Op 14 oktober is het weer zover; we moeten dan terug naar de stembus om een nieuw gemeentebestuur te kiezen. Velen onder u vinden deze verplichting tijdverlies en zouden de zondag van de verkiezingen liefst andere activiteiten plannen. Velen zijn van mening dat stemmen toch geen nut heeft, omdat met het resultaat toch geen rekening wordt gehouden. Niets is echter minder waar; iedere stem telt, en hoe meer mensen een verantwoorde en verstandige keuze maken, hoe beter onze gemeente kan bestuurd worden.

Kiezen voor N-VA Kruibeke is kiezen voor een verstandig en verantwoord beleid.

Ik kan met de hand op het hart stellen dat er in onze lokale partij en in de ploeg waarmee we naar de verkiezingen trekken geen eigenbelang speelt. Al diegenen die zich engageren doen dit om van Kruibeke een betere plek te maken, waar het aangenaam leven is.

Onze mandatarissen hebben dit, als oppositieleden, de voorbije 6 jaar ook bewezen met gerichte tussenkomsten en voorstellen op de gemeente- en OCMW-raden. Spijtig genoeg was de huidige meerderheid van oordeel dat zij hiermee geen rekening diende te houden, met als resultaat dat de gemeente nagenoeg tot stilstand kwam. Er werd vrijwel niets van alle voorgelegde ontwerpen gerealiseerd. Wel gaf het bestuur handenvol geld uit aan dure studies.

In Rupelmonde bleef het bij plannen maken voor de herinrichting van de dorpskern en de kaai; in Bazel liet men de sportzone ongewijzigd en in Kruibeke komt de ontwikkeling van het Kerkplein maar niet van de grond. Het samenraapsel van meerdere partijen en onafhankelijken, wiens enige doel het was om het vorige bestuur onderuit te halen, bleek niet daadkrachtig genoeg. Ondertussen werden er wel heel wat eigendommen van de gemeente en het OCMW verkocht.  

De beloofde inspraak door de burger werd een maat voor niets. Vermeende overlegmomenten werden gehouden terwijl de beslissingen al genomen waren. Wij willen Kruibeke terug aan de Kruibekenaren geven, met écht medezeggenschap en een verantwoorde besteding van de beschikbare financiële middelen. Beleidsvoerders dienen met de voeten op de grond te staan. Grote megalomane projecten, zoals o.a. de bouw van een (ver)nieuw(d) gemeentehuis, moeten herbekeken worden en teruggebracht naar een passende schaal.

Om dit alles te realiseren wil de N-VA met iedereen samenwerken, ook over partijgrenzen heen. Uiteindelijk geldt er maar één streven en dat is een bestuur dat zorg draagt voor al zijn inwoners: Veilig thuis in een welvarend Kruibeke!

Met enige fierheid stel ik hierna dan ook ons verkiezingsprogramma voor.

N-VA Kruibeke rekent op uw stem opdat wij met uw steun kunnen zorgen voor een ommezwaai in onze gemeente: Niets houdt ons tegen!

Dimitri Van Laere, lijsttrekker N-VA Kruibeke

 

1. EEN SLAGKRACHTIGE GEMEENTE

1.1 ALGEMEEN BESTUUR

We wensen een hechte bestuursploeg, een succesvol team, met een duidelijke piramidale structuur, waarbij de burgemeester het gezicht wordt van de gemeente.

Burgemeester en schepenen leven en werken voor de gemeente Kruibeke. De gemeenteraadsleden zijn de antennes bij de bevolking.

Een gemeente besturen is topsport, dat doe je niet alleen.


1.2 EEN GEZOND FINANCIEEL BELEID

N-VA Kruibeke zorgt voor een gezonde financiële planning.

De begroting wordt op een transparante manier opgesteld, de rekeningen worden tijdig opgemaakt.

Op geregelde tijdstippen worden hierover infovergaderingen georganiseerd. De Kruibekenaren hebben immers het recht om te weten wat er met hun belastinggeld gebeurt.

De financiële situatie van de gemeente is vandaag slechts schijnbaar gezond wegens jarenlang niet-investeren en innen van hoge belastingen.

N-VA ijvert om de gemeentebelasting en de opcentiemen te verminderen.

N-VA wil budgettaire ruimte creëren door na te gaan waar verantwoorde besparingen mogelijk zijn. We denken hierbij bijvoorbeeld aan de sanering van de papierberg, optimalisering van energieverbruik, onzinnige studies, niet-duurzame projecten…

N-VA is voorstander van slimme investeringen die een bewezen rendement geven zoals het plaatsen van LED-straatverlichting en noodzakelijke infrastructuur- en uitrustingswerken.

N-VA zal er over waken dat de opbrengsten die voortkomen uit de verkoop van gemeentelijk patrimonium op een verstandige wijze in onze gemeente worden geherinvesteerd.

De subsidie- en premievoorwaarden worden nagekeken en waar mogelijk aangepast aan de huidige eisen. We denken hierbij aan het optrekken van de geboortepremie, kleine aanpassingswerken die een betere en gezondere woning creëren…

We willen met uw en onze centen omgaan zoals een goede huisvader dat doet.


1.3 COMMUNICATIE

Wij hechten veel belang aan een goede communicatie met onze inwoners. Onze open communicatie moet transparant en eerlijk zijn en mag vooral geen eenrichtingsverkeer zijn. Inspraak vóór de uitspraak! Eerst luisteren, dan beslissen, vervolgens goed communiceren! De gemeentelijke communicatie-ambtenaar zal hierbij een belangrijke rol spelen.

We geven jaarlijks een uitgebreide infobrochure uit over zowel de gemeentelijke diensten als over het OCMW.

De Uit-in-Kruibeke-databank krijgt de volle aandacht. Alle lokale verenigingen, scholen, bedrijven, zelfstandigen en particulieren worden aangespoord om de informatie correct en up-to-date te houden. De gepubliceerde informatie mag geen selectieve verdoken reclame bevatten van en voor politieke partijen.

Communicatie via de digitale weg wordt verder uitgewerkt. De gemeentelijke website wordt vernieuwd zodat de e-loket functies optimaal functioneren voor iedereen. Het e-loket willen we verder uitbouwen en promoten zodat iedere inwoner via digitale weg van thuis uit documenten kan opvragen of bestellen, wat meteen een verplaatsing naar het gemeentehuis bespaart.

Het netwerk van gemeentelijke infoborden, nog verder uit te breiden in de dorpskernen, zal optimaal gebruikt worden om de burgers efficiënt te informeren.

Bij wegwerkzaamheden brengen we de buurt tijdig op de hoogte en organiseren we vooraf overleg met de bewoners.

De communicatie dient verder te gaan dan enkel gemeentelijke informatie. De burger informeren over belangrijke bovenlokale initiatieven die een impact hebben op onze gemeente dienen eveneens te worden toegelicht evenals alle relevante informatie bijvoorbeeld op vlak van energiebesparing, veiligheid,…

Een goede communicatie organiseren is de basis voor een goede verstandhouding tussen burger en bestuur.


1.4 INSPRAAK EN PARTICIPATIE

We verkleinen de kloof tussen bestuur en bevolking door het wederinvoeren van ‘hoor’zittingen, zoals het hoort, namelijk vooraleer er beslissingen worden genomen. Er wordt dus niet meer gewerkt met pro forma infovergaderingen, waarop het bestuur zich beperkt tot het meedelen van de reeds genomen beslissingen.

Bestaande beleidsplannen worden geëvalueerd en aangepast aan de werkelijke noden.
De visienota Kruibeke 2030 wordt geactualiseerd, waarna er werk gemaakt wordt van de daadwerkelijke uitvoering van de plannen.

Luisterzittingen zullen de norm worden voor het bestuur.


1.5 PERSONEELSBELEID

We laten ons omringen door een bekwaam ambtenarenkorps en beperken het voortdurend gebruik maken van de diensten van al dan niet vermeende externe experten. Enkel daar waar het echt niet anders kan doen we een beroep op competente studieburelen.

De personeelsbezetting wordt afgestemd op de werkelijke noden binnen de gemeente, waarbij een optimale dienstverlening op de eerste plaats komt.

We streven ernaar om het personeel te werk te stellen in een aangename en gezonde werkomgeving waar arbeidsvreugde en voldoening centraal staan.

Gemotiveerd gemeentepersoneel is de beste waarborg voor een degelijke uitvoering van het gevoerde beleid.


1.6 BETROKKENHEID VAN DE BURGERS, MIDDENVELD, INTERCOMMUNALES EN ANDER INTERGEMEENTELIJK SAMENWERKINGSVERBAND

We betrekken de adviesraden en lokale experten bij het bestuur, waarbij we het gesprek rechtstreeks aangaan met de betrokken burgers en/ of verenigingen, in de dossiers die hen daadwerkelijk aanbelangen.

We doen er alles aan om zowel de gemeenteraad als de commissievergaderingen zo publiek mogelijk te maken. De bevolking wordt opgeroepen zoveel mogelijk aanwezig te zijn op deze vergaderingen.

Belangrijke punten die rechtstreeks betrekking hebben op de gemeente en haar bevolking, worden slechts geagendeerd op de gemeenteraad wanneer duidelijk is dat deze punten breed gedragen worden.

We bouwen eindelijk een registratie- en volgsysteem uit voor vragen en antwoorden; dergelijk systeem bestaat nu nog niet. Wij werken dit uit én passen het toe; we breiden dit verder uit naar een echte ombudsdienst binnen de gemeente, waar burgers met problemen en vragen omtrent het bestuur en de ambtenarij terecht kunnen. Dit gaat verder dan het plaatsen van een ideeënbus.

Het samenwerken met de intercommunales, huisvestingsmaatschappijen en elke andere vorm van intergemeentelijke samenwerking wordt geoptimaliseerd en zoveel mogelijk benut.

Samenwerken op alle vlakken en op alle niveaus stimuleert elkeen die geëngageerd zijn ‘job’ doet.

2. EEN WELVARENDE GEMEENTE

2.1 RUIMTELIJKE ORDENING

Als algemeen uitgangspunt zal voor de realisatie van grotere projecten onderzocht worden of samenwerking met de privésector een meerwaarde voor de gemeente kan zijn. We willen met andere woorden nagaan of PPS-constructies (Publiek Private Samenwerking) aangewezen zijn.

Wat betreft ruimtelijke ordening is een belangrijke rol weggelegd voor de GECORO (Gemeentelijke Commissie Ruimtelijke Ordening) wier adviezen in de mate van het mogelijke worden gevolgd en zeker voor wat betreft de grote projecten.

1) Mercatorplein, Schelleke en Kaai in Rupelmonde:

De herinrichting van het centrum van Rupelmonde, het Schelleke en de Kaai wordt aangevat en binnen de komende legislatuur afgewerkt.

Wonen, horeca en toerisme zijn de hoofdtroeven die worden uitgespeeld. We streven ernaar de aanwezige kleinhandel te behouden en zelfs uit te breiden.

De mobiliteit wordt grondig aangepakt. Daartoe bestuderen we de mogelijkheid van een parking onder het Mercatorplein.

We zoeken naar een gepaste ontwikkeling van de open ruimte op de Kaai met respect voor de historische volkswijk ‘Het Schelleke’.

2) De CNR-site in Rupelmonde:

Er wordt werk gemaakt van het CNR-project (vroegere scheepswerf Rupelmonde): de site wordt zo snel mogelijk geactiveerd en definitief ontwikkeld met oog voor watergebonden recreatie en wonen.

De N-VA Kruibeke is er voorstander van om de jeugdlokalen die momenteel worden voorzien in de Broekstraat naar de CNR-site over te brengen. We vinden het onverantwoord om de jeugd op vervuilde gronden te laten spelen. Een mix van wonen en recreatie op deze site is zeker mogelijk (cfr. chirolokalen in de Weispoel in Bazel). Dit project zal prioriteit krijgen, dit omdat de jeugdbewegingen nu al lang genoeg op een oplossing hebben gewacht.

We ontsluiten de site op een verantwoorde manier met respect voor de omwonenden en met een minimale impact op de omgeving.

De CNR-site wordt een deel van het dorp. We zorgen ervoor dat deze site zo goed mogelijk aansluit bij de dorpskern van de gemeente Rupelmonde.

3) Het Mercatoreiland in Rupelmonde:

Het Mercatoreiland behoudt zijn multifunctionele bestemming met als hoofddoel de plaats voor de organisatie van grotere openluchtactiviteiten. Het geheel wordt mee opgenomen in de ontwikkeling van de Kaai en het Schelleke.

4) Containerpark IBOGEM in Rupelmonde/ Bazel:

Het containerpark in de Geraard De Cremerstraat moet noodgedwongen verhuizen omwille van het aflopen van de milieuvergunning. N-VA Kruibeke is voorstander van een herlocatie in de Heirstraat ter hoogte van de elektriciteitspost Mercator om de impact van de mobiliteitsproblematiek zo klein mogelijk te houden, gezien de onmiddellijke nabijheid van de oprit van de autosnelweg. De open ruimte aan de Nieuwe Baan wordt alzo gevrijwaard.

5) De site De Dulpop in Bazel:

We bekijken de site De Dulpop en combineren minder omgeving belastende activiteiten zoals kinderopvang, academie en het lokale filiaal van de bibliotheek, net als een mogelijkheid voor fietsverhuur en/of -herstelling.

We kunnen hier ook een infopunt voor het gecontroleerd overstromingsgebied (GOG)  voorzien. De voetbal- en tennisactiviteiten blijven sowieso op deze plek. We onderzoeken wel of een bijkomende kantine voor de voetbalclubs wenselijk is dan wel of er een gedeeld gebruik in de huidige kantine mogelijk is, maar een grote uitbreiding van De Dulpop is niet aan de orde – hooguit voor een extra aanbod aan dagrecreatie, maar zeker geen evenementenhal – omwille van bijkomende mobiliteitsproblemen in het centrum van Bazel.

6) De site Oud-politiekantoor van Bazel:

Bij een herlocatie van de kinderopvang en de academie stellen we voor om dit gebouw met weinig historische of architectonische waarde af te breken en in te richten als een groene parking als alternatief voor de kasteelparking in de Lamperstraat. Daardoor kunnen we het Koningin Astridplein ontlasten en deels verkeersvrij maken.

7) De Brouwerij en gemeenschapscentrum te Kruibeke:

We verwerpen de bestaande plannen en we bekijken de mogelijkheid om De Brouwerij waar mogelijk aan te passen aan de huidige noden van onze bevolking en het gemeentepersoneel, dit alles met het oog op een goede dienstverlening in combinatie met een aangename werkomgeving. Het front office/back office-systeem wordt herbekeken en geëvalueerd.

Door de bouw van een nieuwe brandweerkazerne zal er op termijn ruimte vrij komen om De Brouwerij en het gemeenschapscentrum op een goede en verstandige manier uit te breiden. Dit alles kan samen met de ontwikkeling van de huidige binnenruimte.

8) Altena-site en kerkplein Kruibeke:

Na jarenlange stilstand wordt definitief de knoop doorgehakt bij de ontwikkeling van de site Altena en het Kerkplein van Kruibeke.

Er komt één groot nieuwbouwproject met ondergrondse openbare parking waardoor een deel van het Kerkplein verkeersvrij kan worden gemaakt.

In deze nieuwbouw dient er plaats te zijn voor wonen, lokale horeca/kleinhandel en een culturele invulling. Het project dient voldoende aantrekkelijk te zijn voor privé-investeerders zodat de gemeente slechts een minimale financiële inbreng moet doen. We breiden het project uit door een moderne invulling uit te werken voor het Gildenhuis en de pastorij. Er wordt naar zoveel mogelijk groen gestreefd op het Kerkplein, indien mogelijk voorzien we een open ruimte om evenementen te organiseren.

Deze aantrekkelijke site dient het uithangbord te worden van Kruibeke voor de komende vijftig jaar.

9) De site Duc D’O in Kruibeke:

We onderzoeken wat er mogelijk is op de site Duc D’O in Kruibeke. Deze imposante site is thans grotendeels buiten gebruik en leent zich voor bestemmingen zoals een KMO-zone met bedrijfsgebouwen geschikt voor startende ondernemingen, een gedeeltelijke invulling met sportinfrastructuur en socio-culturele activiteiten.

10) De site Kerkeputten in Kruibeke:

Eerder dan een verdere uitbreiding van De Dulpop opteren we voor een nieuw multifunctioneel sportcomplex op de terreinen rond Kerkeputten. We moeten o.a. durven nadenken over een klein sportbad om onze (schoolgaande) jeugd de kans te geven om in eigen gemeente te (leren) zwemmen. Met een PPS-constructie moet het mogelijk zijn om ook de uitbating van dit complex rendabel te maken. Een bijkomende ontsluiting via de Kattestraat moet de bereikbaarheid van deze sportsite garanderen zonder supplementaire mobiliteitsproblemen.

11) Kerken:

We hebben drie kerken in onze gemeente die vooral dienst doen voor erediensten. Mocht in sommige kerken geen erediensten meer worden gehouden, is het uitkijken naar herbestemming. Onze voorkeur gaat uit naar de inrichting als cultureel ontmoetingscentrum en evenementenruimte, of als bibliotheek en/of archiefruimte. We bekijken de mogelijkheid om te werken met Box in Box-ontwerpen.

In de eerste plaats wordt de restauratie van de parochiekerk van Kruibeke afgewerkt waardoor er in onze gemeente drie monumenten zullen zijn die in perfecte staat verkeren.

We willen met gevoel voor realiteit de ruimtelijke ordening in ons Kruibeke inrichten.


2.2 LANDELIJK KARAKTER BEHOUDEN EN UITSPELEN

We hebben respect voor de landbouwgebonden activiteiten in onze gemeente; we raken niet aan de agrarische en de landschappelijk waardevolle agrarische gebieden.

In samenwerking met de lokale landbouwers, Landelijke Gilden, Boerenbond, ABS en andere gerelateerde verenigingen trachten we ons traditioneel landschap te bewaren.

We versterken dit door ondersteuning te bieden voor het onderhoud van de waterhuishouding, het stimuleren van het behoud van de bolle akkers en het aanplanten van canada’s op de perceelsgrenzen. We willen het aanplanten van hoogstamboomgaarden stimuleren.

Er worden geen open ruimten meer aangesneden en de weinige natuurlijke open ruimten binnen de dorpskernen worden behouden waar mogelijk.

We trachten onze gemeente te vrijwaren van verdere oprukkende verstedelijking.
 

2.3 WONEN

Daar waar nodig worden de sociale huisvestingsprojecten die nog ingepland zijn gerealiseerd.

We willen de leegstand en de braakliggende percelen die geschikt zijn voor woningbouw activeren.

Eigenaars van leegstaande en verwaarloosde panden worden gestimuleerd om hun eigendom te renoveren. Slechts na aanhoudende weigering om de panden te activeren zal er worden opgetreden en een leegstands- of verkrottingsbelasting worden opgelegd.

Oudere sociale huurpanden worden gerenoveerd en aangepast aan de huidige normen, indien dit nog opportuun is, anders dienen we ze te vervangen door nieuwbouw.

Voor huurwoningen op de privémarkt ouder dan 25 jaar wordt verplicht om een conformiteitsattest te laten opmaken. Eigenaars die dit op vrijwillige basis laten doen betalen hiervoor geen kosten. Op deze manier zullen zowel huurder als verhuurder zeker zijn dat bij de aanvang van de huur het pand beantwoordt aan alle wettelijk vereiste normen.

Er wordt een stop gezet op de ontwikkeling van nieuwe verkavelingen. Zo behouden we aangename dorpskernen en voldoende groene ruimte in onze gemeente.

Open ruimte wordt gefixeerd met respect voor de eigendomsrechten van de eigenaars. Eventueel verlies wordt gecompenseerd door de toepassing van het planbaten- en planschadeprincipe.

Wonen in een groene landelijke omgeving primeert.

We werken samen met alle mogelijke initiatieven en instanties die zich bezighouden met duurzaam wonen.

Waar we gemeentelijke bouwprojecten uitvoeren zal dit onder de strengste normen gebeuren. We leggen de lat voor duurzaamheid niet alleen hoog op het vlak van architectuur, functionaliteit en energie, maar ook voor de bouwwerven zelf waar veiligheid primeert.

Appartementenbouw in de gemeentelijke centra wordt gestimuleerd; de toekomst ligt voor een groot deel in gestapeld wonen waarbij we niet voorbijgaan aan de nieuwe trends zoals kangoeroewonen, co-housing en betaalbare assistentiewoningen. Dit alles binnen de grenzen van wat stedenbouwkundig mogelijk is.

We richten een lokale woonraad op waarin diverse partijen (brandweer, politie, sociaal verhuurkantoor, thuiszorgdiensten, sociale diensten…) vertegenwoordigd zijn om problemen en bezorgdheden omtrent gezond wonen sneller op te sporen en te verhelpen.

Veilig wonen is een prioriteit. Bescherming tegen onheil wegens extreme weersituaties en andere incidenten, staat hoog op onze agenda. We zorgen ook voor een gepaste controle inzake de preventie tegen wateroverlast. We kennen de zwakke plekken in onze gemeente inzake waterhuishouding. Waar aanhoudende problemen zich blijven voordoen zoeken we een definitieve oplossing in samenwerking met de hogere overheid. Ook voor niet-woongebouwen is dat een blijvende bekommernis.

Betaalbare huisvesting in een gezonde veilige omgeving is een basisrecht voor iedereen die zich in de Kruibeekse gemeenschap wil integreren.


2.4 VERKEER EN MOBILITEIT

Verkeersveiligheid is voor ons geen synoniem voor een rondje auto pesten.

Kruibeke is met weinig andere gemeenten in Vlaanderen te vergelijken. Er is slechts één centrale as waarlangs alle uitgaande, inkomende, lokale en doorgaande verkeer circuleert.

Deze situatie vergt een ambitieuze investering in en naast deze hoofdas om te zorgen dat de veiligheid voor alle weggebruikers wordt gegarandeerd. Eens onze kinderen veilig op school of terug thuis zijn aangekomen is een vlotte verkeersstroom wenselijk om een verkeersinfarct in onze gemeente te vermijden.

De hoofdas moet worden aangestuurd met variabele LED-verkeersborden, zone 30- en zone 50-trajecten om de verkeersstroom zo efficiënt mogelijk te begeleiden.

Op drukke verbindingswegen worden gerichte controles gehouden, zowel op doorgaand sluipverkeer van vrachtwagens, als op snelheid. We onderzoeken of dit kan door het plaatsen van intelligente camera’s en een doeltreffende signalisatie.

We zetten ons in om onze lokale wegen in te richten overeenkomstig de maximaal toegelaten snelheid. Waar nodig worden snelheidsbeperkende maatregelen genomen. De infrastructuur van wegen in zone 30 en zone 50 wordt aangepast zodat de weggebruiker als het ware uitgenodigd wordt om de maximum snelheid te respecteren.

We werken actief samen met de verkeerscel, de politiediensten, de plaatselijke scholen, adviesraden, jeugd- en sportverenigingen rond verkeersveiligheid.

We stimuleren wandelen en fietsen binnen onze gemeente door de aanleg van aantrekkelijke wandel- en fietspaden met voldoende ledverlichting. De hoofdwegen worden maximaal ontraden voor de zwakke weggebruiker door de aanleg van alternatieve trajecten of de verdere uitbouw van bestaande routes zoals de trage wegen. We promoten de schoolroutekaart en actualiseren waar nodig.

De kasseien op de hoofdbaan tussen Bazel en Kruibeke willen we vervangen door geluidsarmere klinkerverharding in aangepaste kleuren.

De gemeente biedt cursussen en workshops aan rond verkeersveiligheid en hoffelijkheid in het verkeer voor de lokale verenigingen, scholen en jeugdbewegingen. We zetten in op fietsveiligheid waarbij we onder andere investeren in fluohesjes van de juiste kleur, die gratis ter beschikking worden gesteld aan onze schoolgaande jeugd.

De toenemende parkeerproblemen worden aangepakt door voldoende parkeergelegenheden in de huidige probleemzones te voorzien. We verkiezen ondergronds parkeren in Kruibeke en Rupelmonde.

We zoeken een oplossing voor de parkeerproblematiek van vrachtwagens, dit in overleg met de betrokkenen.

Maar er wordt ook stelselmatig gecontroleerd op het correct parkeren en waar nodig gesanctioneerd.

We zetten ons in voor een betere busverbinding met Beveren en de andere Wase gemeenten inclusief de gemeenten van Klein-Brabant.

De gemeentelijke diensten worden zoveel mogelijk uitgerust met milieuvriendelijke transportmiddelen op aardgas of op elektriciteit.

We voorzien extra laadpalen voor elektrische wagens.

In overleg met de betreffende instanties ijveren we voor de verdere uitbouw van de waterbus.

Het verder uitbouwen van een veilig wegennet samen met een efficiënte doorstroming van gemotoriseerd verkeer op de hoofdassen, moet de ambitie zijn.


2.5 LOKAAL ONDERNEMERSSCHAP EN WERK

We stellen alles in het werk om de bewoners zoveel mogelijk bij de plaatselijke middenstanders te laten kopen. Daarom krijgen deze de volledige steun van het gemeentebestuur, in samenwerking met lokale ondernemersverenigingen zoals Unizo.

We ondersteunen onze middenstand met aantrekkelijke klantenacties en de uitgave van een lokale ondernemersgids. Die bevat alle nuttige informatie zowel voor potentiële klanten als voor de ondernemers zelf.

N-VA zorgt voor een slim parkeerbeleid in de buurt van handels- en horecazaken. Plaatsen voor kortparkeren zijn daar noodzakelijk om het winkelen bij de lokale middenstand te vergemakkelijken.

We onderzoeken de mogelijkheid voor een nieuwe ondernemerssite op de site Duc D’O. Dit kan door de volledige of gedeeltelijke verwerving van deze site, maar ook door een duurzame samenwerking met de huidige of toekomstige eigenaars. Hierbij spelen we onze troeven uit als randgemeente van Antwerpen.

Op de site willen we ruimte creëren voor Antwerpse bedrijven met werknemers van hier die de dagelijkse files willen vermijden. We denken hierbij aan gedeelde werkplekken (shared workplaces) in een gemoderniseerde en aantrekkelijke site ver van de drukte van de stad en dicht bij een mooi natuurgebied. We stimuleren dit en promoten dit voor onze inwoners en de bedrijfswereld. We beogen een vermindering van de leegstand van beschikbare bedrijfspanden en trachten hierdoor de tewerkstelling binnen de gemeente te stimuleren.

We ondersteunen initiatieven zoals de jaarlijkse organisatie van een ondernemersbeurs annex jobbeurs waar kleine en grote ondernemingen van binnen onze gemeente hun activiteiten voorstellen.

Een goed draaiende lokale middenstand draagt bij tot het tevredenheidsgevoel van alle inwoners van Kruibeke.


2.6 LAND- EN TUINBOUW

Land- en tuinbouw mogen niet achteruitgaan in onze gemeente. Er wordt dus niet geraakt aan het agrarisch gebied.

We streven een goede samenwerking na tussen de Polderij en de lokale landbouwers waarbij zij een belangrijke rol krijgen in het onderhoud van de percelen die nog voor bewerking in aanmerking komen.

Onze aanspreekpunten zijn de lokale landbouwersverenigingen en Landelijke Gilden.

Lokale landbouworganisaties worden aangespoord mee te werken aan het behoud van ons typisch Waas akkerlandschap. Waar mogelijk worden terug bomen geplant langs de randen van de percelen.

Wij willen dat onze landbouwers de eerste bewakers worden van de lokale natuurelementen tot ieders voldoening.


2.7 MILIEU

De Minaraad (Milieu- en natuurraad) is het aanspreekpunt voor het gemeentebestuur.

De gemeente geeft het goede voorbeeld op vlak van gepaste energiereductie door toepassing van alle mogelijke maatregelen.

De gemeente organiseert met de passende verenigingen de nodige sensibilisering rond duurzame energie. We gebruiken hiervoor de reeds door de gemeente opgeleide energiescanners en nodigen de inwoners van Kruibeke uit om hiervan gebruik te maken.

Het beleid moet er op gericht zijn om de komende generatie(s) niet op te zadelen met een kwalijke erfenis.


2.8 VEILIGHEID

Veiligheid primeert binnen onze gemeente. Onze inwoners dienen zich veilig, geborgen en beschermd te voelen.

In de eerste plaats gaan we onze veiligheidscultuur op een zo hoog mogelijk peil houden door het vertrouwde blauw op straat en voldoende slimme technologie zoals camerabewaking in te zetten.

We willen bewakingssystemen op de Gewestweg en aan de toegangen tot de industrieparken. Overleg en samenwerking met de bedrijven uit die zones is daarbij aangewezen.

Wij streven naar nultolerantie op het gebied van drugs, vandalisme en alle andere criminaliteit. We willen zowel de pakkans van daders verhogen als crimineel gedrag ontraden door een preventieve aanpak. Ook drugpreventie staat hoog op de agenda.

We onderzoeken of het oprichten van Buurtinformatienetwerken (BIN’s) meerwaarde kan bieden. Aan lokale initiatieven verlenen wij graag onze medewerking en professionele ondersteuning. Meldingen worden stelselmatig ernstig genomen en daadwerkelijk opgevolgd. Bij recidive moet worden overwogen of het invoeren van GAS-boetes kan bijdragen tot een normalisatie van conflicten.

Tevens moeten we alles in het werk stellen om de veiligheid van de inwoners en hun bezittingen zo goed mogelijk te vrijwaren tegen onheil.

Vandalisme wordt niet getolereerd, daar waar er problemen zijn zal met een lichtplan extra monitoring voorzien worden. Daar waar nodig wordt camerabewaking geplaatst.

Wij ijveren binnen de brandweerzone voor de (ver)nieuw(d)e kazerne op de huidige locatie. De brandweer geeft gratis advies aan jeugd- sport en cultuurverenigingen inzake brandveiligheid van gebouwen en bij activiteiten.

Geen vrije maatschappij zonder de veiligheid ervan te waarborgen.

3. EEN SOCIALE GEMEENTE

3.1 SOCIAAL BELEID

De sociale diensten van het OCMW moeten inkantelen in de gemeente zodat een efficiëntere dienstverlening ontstaat. Hierdoor komen de bestaande gebouwen in Bazel vrij. We kijken uit naar een nieuwe invulling hiervoor.

Wij willen dat iedere inwoner van onze gemeente op een comfortabele en zorgeloze manier in onze gemeente kan verblijven. In geval van moeilijkheden dient de stap naar de sociale diensten van het OCMW zo laagdrempelig mogelijk te blijven.

Daarbij behandelen we iedereen op dezelfde manier; elkeen krijgt dezelfde kansen.

Alle verenigingen rond sociale hulp of bijstand kunnen op de steun van het gemeentebestuur rekenen.

De meeste van deze verenigingen zullen zich via de gezinsraad in het bevoegde adviesorgaan voor het gemeentelijk beleid kunnen uiten.

Ouderen en sociaal zwakkeren worden zoveel mogelijk in hun vertrouwde thuisomgeving geholpen zodat de stap naar een rust- en verzorgingstehuis of andere gepaste instelling zo lang mogelijk wordt uitgesteld.

Aangepaste huisvesting wordt nagestreefd met de nadruk op de veiligheid, de gezondheid en het welbehagen van de bewoners. Senioren geven we premies voor de nodige aanpassingen in hun wooneenheid.

We ijveren voor een aangroei van betaalbare assistentiewoningen en kijken hierbij uit naar de samenwerking met de lokale huisvestingsmaatschappijen.

We behouden de aanleunflats voor senioren die nog resteren in Bazel.

Door de oprichting van Zorgpunt zal ons rusthuis niet langer deel uitmaken van de werking van het OCMW. Onze vertegenwoordigers in Zorgpunt zullen zich inzetten om de zorg minstens op het huidige peil te behouden.

In elke deelgemeente wordt er een dorpshuis voorzien op een gepaste locatie.

We verkopen geen gronden meer die eigendom zijn van het OCMW (en dus van de gemeente). We onderzoeken hoe we daar een gepaste zorginfrastructuur kunnen uitbouwen in samenwerking met Zorgpunt, de huisvestingsmaatschappijen en/of privé-investeerders. Zo willen we vermijden dat er nog voor vele senioren onbetaalbare assistentiewoningen bij komen.

In navolging van de partijdirectie wensen we het LOI (Lokaal Opvang Initiatief) in de komende legislatuur af te bouwen tot een door de bevolking gedragen volume.

Het voeren van een eerlijk sociaal beleid draagt bij tot het welzijn van de hele bevolking.



3.2 GEZIN

Gezinnen vormen een belangrijke pijler in onze samenleving. Zij zijn het kloppende hart van onze gemeente. Elk werkend gezin draagt bij aan de welvaart van onze samenleving.

De gezinsraad samen met de Gezinsbond zijn de toonaangevende aanspreekpunten voor het gemeentebestuur. De gezinsraad is verantwoordelijk voor het aanbrengen van ideeën en het melden van problemen. Zo kan het gemeentebestuur binnen zijn mogelijkheden de nodige acties ondernemen.

Elk jaar organiseren we een beurs waar lokale verenigingen en privé-initiatieven samenkomen en waar de nieuwe inwoners kennis kunnen maken met de gemeente.

Via lokale initiatieven worden ouders geïnformeerd en gesensibiliseerd om een gezonde en actieve manier van leven te volgen.

Preventieve gezondheids- en welzijnsonderzoeken willen we extra onder de aandacht brengen.

Het gezin vormt voor een volkspartij als de onze de hoeksteen van een evenwichtige maatschappij.



3.3 SENIOREN EN MEDIOREN

Senioren en medioren zullen een steeds groter deel van onze bevolking uitmaken. Zij kunnen rekenen op de volledige steun van het gemeentebestuur. De seniorenraad is hierbij het aangewezen adviesorgaan voor het gemeentebestuur.

We focussen op ondersteuning van de lokale verenigingen voor senioren zoals Vlas, OKRA, Neos...

De bestaande initiatieven blijven behouden zoals bijvoorbeeld de handicar en het ter beschikking stellen van gemeentelijke gebouwen voor door hen georganiseerde activiteiten zoals voordrachten, Tai-Chi…

N-VA Kruibeke is voorstander van sensibilisering door de thuiszorgdienst omtrent een valveilige woonomgeving. In dat kader werken we een subsidiereglement uit voor kleine woningaanpassingen in het kader van valpreventie en langer thuis wonen.

We willen een beleid voeren dat ook onze ouderen volop laat participeren in het reilen en zeilen binnen onze gemeente.



3.4 KANSEN VOOR HET KRUIBEEKSE ONDERWIJS

Onderwijs dat vertrekt vanuit de leefwereld van de leerlingen dient om die leerling voor te bereiden op de veel grotere en onbekende buitenwereld.

N-VA Kruibeke wil de kwaliteitsvolle buurtscholen ondersteunen. Zulke buurtscholen vormen een afspiegeling van de buurt. Deze school is een ankerplaats voor alle omwonenden en draagt bij tot het sociale weefsel van de buurt. Dit geldt zowel voor het basis- als het secundair onderwijs binnen onze gemeente.

We benadrukken de troeven van onze scholen (zowel uit het gemeentelijke als het vrije net) en trachten de leerlingen zoveel mogelijk binnen onze gemeente te houden. Daartoe blijven we logistieke en financiële steun handhaven aan de scholen van het gemeentelijk onderwijs, het gemeenschapsonderwijs en het vrij onderwijs (basis- en secundair onderwijs).

Wij zijn van mening dat het gemeentelijk onderwijs in Kruibeke sociaal vooruitstrevend, democratisch, toekomstgericht en gezond kleinschalig is. De dorpsschool als volksschool.

Wij willen ook werk maken van de ‘Brede School’. De dagelijkse spurt van vele gezinnen met kinderen is een gekend fenomeen. ’s Ochtends: de kinderen tijdig bij de kinderopvang of op school krijgen en zelf ook nog tijdig op het werk geraken. ’s Avonds: de verplaatsing tussen de school en de muziekschool of de sportclub tot een goed en vooral stipt einde brengen. Het houdt niet op. En wat als je als ouder zelf nog een avondcursus in het volwassenenonderwijs wil volgen? Wat als veel faciliteiten zich nu eens op één locatie zouden bevinden, in een ‘brede’ school?

N-VA Kruibeke wil het concept van de brede school nog ruimer invullen. Overal willen we schoolinfrastructuur beter gebruiken. De brede school is het kloppende hart van de lokale gemeenschap en bouwt doelbewust mee aan sociale samenhang in buurt en regio. Iedereen wordt er beter van. Dat kan door de scholen niet te sluiten na schooltijd. Op de brede school kunnen niet alleen de eigen leerlingen terecht, maar na de schooluren is er – tegen democratische prijzen – ook plaats voor hobby-, amateur- en sportclubs, en in de vakantieperiodes ruimte voor speel- en sportpleinwerking bovenop het gebruik van de gemeentelijke sportinfrastructuur. De samenwerking in een brede school kan vele vormen aannemen. We maken hiervoor duidelijke en praktische afspraken op vlak van logistieke ondersteuning, vergoeding, verzekering en toezicht.

Wij pleiten ook voor net- en schooloverschrijdende samenwerking op het vlak van schoolse en buitenschoolse activiteiten en voor het multifunctioneel gebruik van de schoolgebouwen.

Wij willen binnen onze lokale gemeenschap en in samenwerking met de lokale basisscholen en het secundair onderwijs een schoolloopbaan van 2,5 jaar tot 18 jaar vergemakkelijken. Onderwijs in eigen dorp, eigen omgeving, zorgt voor een veilige opvoedingsomgeving, versterkt de sociale samenhang en zwakt de verkeerscongestie af. We motiveren hierbij de jonge ouders om hun kinderen vanaf 2,5 jaar naar de peuter- en kleuterschool te sturen.

Gedegen lokaal onderwijs in een ‘brede school’ moet voor het bestuur een basis zijn voor een harmonieuze samenleving.



3.5 KINDEROPVANG

Gepaste kinderopvang is een speerpunt van ons beleid. Ieder kind moet worden opgevangen. Eénoudergezinnen of gezinnen waar beide ouders werken zijn realiteit. De kinderopvang dient betaalbaar te zijn waarbij de sterkste schouders de meeste lasten dragen.

De opvang dient zeker tijdens de schoolvakanties extra plaatsen te voorzien voor de kinderen van werkende ouders. De huidige kinderopvang in de drie deelgemeenten wordt bekeken samen met de mogelijkheden om aangepaste en duurzame accommodatie in te plannen:

- in Bazel: site De Dulpop;

- in Rupelmonde: modernisering van de huidige kinderopvang of eventuele verplaatsing naar een nieuwe nog te bepalen locatie;

- in Kruibeke: een degelijke kinderopvang eventueel te situeren op de site Hof in de Kerckhoek.

De gemeentelijke vrijetijdsinitiatieven tijdens de schoolvakanties zoals de Grabbelpas en speelpleinwerking blijven behouden en worden uitgebreid. De bevoegde gemeentelijke diensten worden hiervoor maximaal ingezet.

Gezinnen met werkende ouders dragen maximaal bij tot onze welvaart en verdienen daarom gepaste opvang voor hun kinderen.

4. EEN GEMEENTE MET LEVENSKWALITEIT

4.1 HET GECONTROLEERD OVERSTROMINGSGEBIED (GOG)

Het GOG is zo goed als afgewerkt. We geven alle steun aan de lokale verenigingen die zich inzetten om dit gebied ecologisch en toeristisch te ontsluiten, maar altijd met eerbied voor de natuur. We denken hierbij o.a. aan De Polderij, Natuurouders, Kruin, Barbiergidsen… We houden nauw toezicht op het onderhoud van dit gebied waarbij in de eerste plaats de veiligheid van onze inwoners en de bezoekers wordt beoogd.

We willen dat het overstromingsgebied geen speeltuin van een pretpark wordt.


4.2 JEUGD

Alle jeugdbewegingen die nu nog te kampen hebben met gebrekkige huisvesting willen we verder helpen.

Alle lokale jeugdwerkinitiatieven en jeugdhuizen kunnen rekenen op samenwerking met de gemeente waarbij we niet enkel financiële maar vooral ook materiële hulp willen bieden.

Alle infrastructuur in gebruik door de jeugd kan rekenen op de expertise van onze gemeentelijke diensten. Op geregelde tijdstippen en minstens twee maal per jaar zullen er preventieve veiligheidscontroles plaatsvinden.

We willen samen met de leidingsploegen van de jeugdverenigingen een plan uitwerken om zorg te dragen voor het patrimonium dat hen ter beschikking wordt gesteld.

We zorgen voor de opleiding van stewards die bij activiteiten de nodige controle en toezicht zullen uitoefenen.

We betrekken de jeugd in ons beleid via de Jeugdraad. We stimuleren de jongeren om deel te nemen aan de politieke besluitvorming mede door de oprichting van een kindergemeenteraad waar we ze van jongs af aan verantwoordelijkheidszin op gebied van gemeentepolitiek trachten aan te leren. We onderzoeken de mogelijkheid om kinderen uit het basisonderwijs te betrekken bij het gemeentelijke politieke leven door te werken met peter- en meterschappen met de gemeenteraadsleden.

Diversiteit en integratie zijn hoofdpijlers in onze gemeentelijke filosofie met respect voor ieders waarden. We verwachten dat iedereen dit wederzijds respect ook naleeft.

We schakelen jongeren ook in bij het gemeenschapsleven waarbij we ze ook willen doen nadenken over de toekomst van onze maatschappij met oog voor anderen (medioren en senioren).

Grabbelpaswerking, speelpleinen, (sport)kampen blijven behouden met een extra uitdaging om ook kinderen en jongeren uit (kans)arme gezinnen te betrekken. We overwegen de organisatie van ‘sociale vakanties’  met eventuele intergemeentelijke en grensoverschrijdende uitwisselingen.

Er wordt werk gemaakt van de bouw van een gemeentelijke fuif- en evenementenzaal. Jongeren moeten plezier kunnen maken en zich in optimale omstandigheden kunnen uitleven. Maar hun veiligheid en het maximaal beperken van overlast voor omwonenden zijn evenzeer belangrijke uitgangspunten.

Op open groene ruimten die er zich toe lenen, plaatsen we speeltoestellen, ook waar die recent verdwenen.

Bij de aanleg van nieuwe straten of de opwaardering van bestaande straten wordt er maximale aandacht besteed aan veiligheid voor jong en oud.

We willen maximaal een beroep doen op de drugspreventieambtenaar. Er is een nultolerantie op gebied van drugs. Meldingen moeten onmiddellijk opgevolgd worden en politie moet desgevallend repressief kunnen optreden.

De werking van de jeugdbrandweer kan blijven rekenen op de volledige steun van het gemeentebestuur.

We willen een beleid voeren dat onze jeugd als een volwaardig bevolkingsdeel beschouwt.


4.3 CULTUUR

De cultuurraad is de belangrijkste raadgever inzake het cultuurbeleid. Samen met de cultuurbeleidsambtenaar stippelen ze het cultureel beleid van de gemeente uit. Cultuur dient niet opgelegd te worden maar moet van onderuit komen. Initiatieven dienen van de culturele organisaties en/of individuen te komen. Het gemeentebestuur kan via de cultuurraad een selectie maken van te ondersteunen projecten.

N-VA Kruibeke maakt zich sterk dat elke culturele vereniging kan rekenen op voldoende ondersteuning. Dit kan in de vorm van infrastructuur, polyvalente ruimten, promotie en bijstand door de gemeentelijke technische diensten.

Kruibeke heeft een levendig cultureel landschap en dat willen we versterken door op de eerste plaats na te gaan of er een moderne, aan de huidige noden tegemoetkomende infrastructuur kan worden uitgebouwd. We kijken hierbij samen met de cultuurraad naar de mogelijkheden die diverse locaties hier te bieden hebben.

Inzake een multifunctioneel cultureel centrum overwegen we op korte termijn onder andere site De Dulpop, site Duc D’O, site CNR en De Brouwerij.

De bestaande kleinere infrastructuur voor culturele activiteiten is aan een opfrissing toe: de Getijdenmolen en de Clara Hamendtzaal in Rupelmonde en De Brouwerij in Kruibeke.

De N-VA wenst dat de gemeente Kruibeke cultureel-historisch sterker op de kaart komt en voorziet een budget om cultureel en geschiedkundig onderzoek van onze gemeente te ondersteunen. Studenten, geïnteresseerden en historici worden gestimuleerd om onderzoek te doen naar onze streek.

Bedoeling is om regelmatig hierover publicaties uit te geven in samenwerking met de lokale verenigingen zoals de Heemkundige Kring Wissekerke, Erfpunt, de Koninklijke Oudheidkundige Kring van het Land van Waas, de Barbiergidsen en anderen.

We brengen de plaatselijke erfgoedelementen, zoals kleine monumenten en historische gebouwen, in kaart en herwaarderen ze waar mogelijk. Tevens stellen we onze kennis ten dienste van privé-eigenaars.

Het project Van Steen tot Steen kan rekenen op onze kritische medewerking waarbij we het kasteeldomein Wissekerke op korte termijn zullen herwaarderen. We doen dit met respect voor onze lokale bevolking die steeds op de eerste plaats zal komen voor het gebruik van het kasteeldomein.

We onderzoeken de sociaal-culturele mogelijkheden van onze kerken voor herbestemming.

Wat betreft de bibliotheek willen we één grote centrale bibliotheek in Kruibeke, met twee kleinere antennes in de deelgemeenten. De centrale bibliotheek mag zich niet beperken tot de bibliotheekfunctie maar moet een ontmoetingsruimte worden waar culturele evenementen kunnen plaatsvinden en waar onze inwoners een sereen klimaat kunnen ervaren. De antennes dienen zich te richten naar de plaatselijke scholen met een aanbod aangepast aan hun noden. We zetten hierbij in op de toekomst, en willen ook e-books aanbieden. Het aanbod van onze bibliotheek dient dit mee op te nemen. Om niet enkel de schoolgaande jeugd in de plaatselijke antennes van de bibliotheken van dienst te kunnen zijn stellen wij voor om voor diegenen die minder mobiel zijn in onze gemeente - we denken hierbij aan de ouderen die een steeds groter deel van onze bevolking zullen uitmaken - een gratis e-book-reader ter beschikking te stellen. We dienen onze inwoners bij te staan en hier ligt er een kans.

We willen de stap naar cultuurbeleving verlagen om zo een breed spectrum van de bevolking te kunnen aanspreken.
 

4.4 SPORT

Sport maakt een essentieel deel uit van het gemeentelijk weefsel. De sportraad is hierbij het belangrijkste klankbord voor het gemeentebestuur. We hebben aandacht voor alle sporten die lokaal worden beoefend.

Wij maken ons sterk dat AL onze sportverenigingen op de nodige steun van het gemeentebestuur kunnen rekenen.

We zetten in op samenwerking tussen verenigingen van dezelfde sportdisciplines, waarbij de gemeente als bemiddelaar kan optreden. Mogelijke fusies worden beloond omdat de beschikbare middelen dan beter kunnen worden aangewend.

We denken samen na over de verdere uitbouw van de sportinfrastructuur, evenwichtig verdeeld tussen de drie deelgemeenten.

We kijken ook uit naar eventuele alternatieve locaties voor de verdere uitbouw van een multifunctionele sportinfrastructuur waar de diverse sporttakken onderdak kunnen vinden. De site Kerkeputten geniet onze voorkeur voor het verder uitbouwen van indoor-sporten.

We bekijken de mogelijkheid om op lokale speelpleintjes en groene zones in woonwijken aangepaste fitnesstoestellen te plaatsen om het individueel sporten te stimuleren.

Sporten in de publieke ruimte wordt gestimuleerd door een goed onderhoud van de aanwezige sportinfrastructuur zoals de Finse piste, fietspaden en mountainbikeroutes. Waar nodig breiden we deze infrastructuur uit.

We willen de juiste keuzes maken voor een doordachte spreiding van de sportinfrastructuur over de drie deelgemeenten.


4.5 ONTWIKKELINGSSAMENWERKING

We helpen de mensen ter plaatse en waar het nodig is. Ontwikkelingssamenwerking blijft een aandachtspunt van ons beleid en de Gemeentelijke Raad voor Ontwikkelingssamenwerking is het belangrijkste aanspreekpunt.

Initiatieven zoals KrAl, Moldovita, Umunsi Mukuru,… kunnen op de volledige steun van het bestuur rekenen.

Mensen in nood trachten te helpen ter plaatse zonder ze te onthemen moet het uitgangspunt zijn voor ons beleid.


4.6 TOERISME

Onze gemeente heeft veel toeristisch potentieel. Het overstromingsgebied is een sterke troef. Met onze ligging, kastelen, dorpskernen, horeca, B&B’s en de Schelde hebben we veel te bieden.

Wij willen hierop inzetten door elk bestaand en nieuw project te ondersteunen dat onze gemeenten op passende wijze op de kaart zet. Wij willen de nodige initiatieven nemen om een dynamisch en haalbaar project uit te werken. Dit alles in balans met een goede evenwichtige visie op toeristisch, cultureel, ruimtelijk en ecologisch vlak.

Wij staan voor een kleinschalig en respectvol toerisme. Onze gemeente is niet geschikt voor grootschalige evenementen. Onze inwoners zitten hier ook niet op te wachten. We grenzen met onze drie gemeenten aan een van de grootste stiltegebieden van Vlaanderen en dat willen we zo houden.

Zachte recreatie zoals wandelen, fietsen en genieten van de lokale cultuur en natuur primeren.

Met het project van de Polder en de verdere uitbouw hiervan in combinatie met het project van Steen tot Steen, de geplande restauratie van de Graventoren en de herinrichting van het oude Rupelmonde staat er genoeg in de steigers voor de komende jaren.

Wij zorgen voor bovenlokale promotie via het internet en een wervende toeristische en culturele brochure die doelgericht wordt verspreid. Belangstellenden kunnen een beroep doen op een kwalitatieve lokale gidsenwerking.

We richten een geschikte plaats in voor kampeertoerisme in combinatie met een mobilhomeparking. We werken samen met de lokale jeugdbewegingen om hun lokalen gemakkelijker en vaker ter beschikking te stellen aan uitwisselingsprojecten of toeristische organisaties, onder voorwaarde dat de nodige veiligheidsmaatregelen in acht kunnen genomen worden.

We nemen deel aan toeristische markten en beurzen met een aangepast cultureel en toeristisch aanbod.

We herwaarderen de lokale wandel- en fietsroutes, maar ontwikkelen ook nieuwe routes.

We ondersteunen typische lokale toeristische initiatieven en stimuleren de ontwikkeling van initiatieven zoals bijvoorbeeld Playa Crubeca, BAR à BAZ, Bazel Parkt, Hoogstraat kermis, Schellekesfeesten, Molenberg kermis, Repmond Rock,…

We wensen toerisme op een menselijke schaal die de draagkracht van onze gemeente niet overstijgt; pretparktoestanden in het GOG zijn hier niet op hun plaats.


4.7 DIERENWELZIJN

Nodeloos lijden van dieren moeten we zo veel mogelijk zien te vermijden.

We installeren een meldpunt voor dierverwaarlozing of andere problematieken waarbij huisdieren betrokken zijn. Het Oprichten van een raad voor dierenwelzijn zou een stap voorwaarts zijn in de erkenning van dierenrechten. N-VA Kruibeke engageert zich om hierbij samen te werken met de bevoegde instanties.

Wij zorgen voor een gepaste communicatie met onze inwoners inzake dierenwelzijn (bijvoorbeeld tips bij grote evenementen, vuurwerk…).

Op de gemeentelijke website bieden we een overzicht van eventueel verloren huisdieren.

Een maatschappij die goed is voor haar dieren is dat ook voor haar medemens.