Opening 'Kortbroek'

Op 26 november 2013

Het 'Kortbroek' zal een prachtig recreatiegebied worden voor wandelaars, fietsers en hengelaars. Dit ter compensatie van onze mooie Kruibeekse en Bazelse Polder, een eeuwenoud landschap en natuurgebied, dat diende plaats te maken voor de Potpolder. De huidige communicatie inzake het feit dat de Kruibeekse Polder een uniek natuurgebied zal worden is volledig naast de kwestie. Onze polders waren vóór de aanleg van de potpolder immers al uniek gebied waar er een perfect evenwicht was tussen natuur, landbouw en recreatie. Door de aanleg van de Potpolder werd een prachtig bestaand natuurgebied vervangen door een ander soort natuurgebied. Hieraan is geen verdienste.

Jarenlang hebben wij ons verzet tegen de aanleg van de huidige Potpolder en wel om volgende redenen:

De Potpolder vormt geen garantie voor veiligheid bij ontij.
De Potpolder is slechts een deel van een allesomvattend plan en maakt deel uit van het zogenaamde ‘Sigmaplan’, waarbij er eveneens een stormvloedkering diende te worden gebouwd. Wegens gebrek aan middelen is deze er echter nooit gekomen.

Het plan is ook verouderd. Daar waar Nederland reeds in een volgende fase zit inzake de bescherming tegen wateroverlast, na het Deltaplan, blijft Vlaanderen achterwege. Bij ontij zal een groot deel van Vlaanderen fungeren als potpolder voor onze Noorderbuur. Nederland houdt rekening met een overstromingskans van 1/10.000 jaar; bij ons is dit 1/350 jaar (door de stijgende zeespiegel zou dit na enkele jaren zelfs 1/70 jaar worden).

Door ons verzet zijn er toch nog enige compensaties gekomen.
Bij het opmaken van de plannen voor het ‘GOG Kruibeke-Bazel-Rupelmonde’ was er helemaal geen sprake van recreatiegebieden. Dat het ‘Kortbroek’ er nu is, is dankzij het vroegere verzet. Daardoor heeft Waterwegen- en Zeekanaal diverse toegevingen gedaan.

Door ons verzet kregen de eigenaars van de poldergronden een degelijke vergoeding.
Verlies van landbouwgrond werd dan toch gecompenseerd.
Getroffen landbouwers konden hun verloren gronden vervangen door aankoop van landbouwgronden elders.

Het GOG in zijn huidige staat van afwerking is gebrekkig.
De uit- en inwateringssluizen verzanden en zijn daardoor niet meer optimaal bruikbaar bij ontij. Een belangrijk deel blijft onafgewerkt als gevolg van een betwisting met Air Liquide.

Het effect van de loop en het debiet van de Barbierbeek wordt onderschat.
Combinatie van hevige regenval en een GOG-in-gebruik bij ontij zal er voor zorgen dat er niet genoeg zal kunnen gebufferd worden. Waar de Barbierbeek vroeger buiten haar oevers trad in de polder zal dit nu gebeuren vóór de ringdijk. Een klein overstromingsgebied werd hiervoor voorzien, maar zal niet volstaan.

De bouw van de ringdijk alleen al, en zeker indien het GOG bij ontij in gebruik is, heeft een negatief gevolg op het grondwaterpeil. Reeds vele inwoners van Kruibeke ondervinden hiervan de gevolgen. Het grondwaterpeil is gestegen en zorgt voor verzakkingen en problemen met wateroverlast op plaatsen waar die er vroeger niet waren.

We kunnen dus wel stellen dat ons verzet niet zonder reden is gevoerd.

Nu het GOG Kruibeke-Bazel-Rupelmonde zijn afwerking nadert worden we met de nieuwe toestand geconfronteerd. We zullen we er mee moeten leren leven en er het beste van maken. Dit neemt niet weg dat we kritisch moeten blijven.