Papier is verduldig

Op 20 september 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

"De financiën terug op orde" - "Echte inspraak" -                          "Slim samenwerken" doorprikt!

"De ploeg van de burgemeester" … "een goed bestuurd Kruibeke", maar wat vertellen ze er u niet bij?

De folders van ‘Samen voor Kruibeke’ in onze brievenbussen, met daarin de gekende één en al ‘goed-nieuws-show’.
Wat me tegen de borst stoot is dat ze ons de waarheid niet vertellen.

1. FINANCIEN

‘Samen voor Kruibeke’ blijft campagne voeren met het feit dat 6 jaar geleden de financiële toestand van de gemeente allesbehalve rooskleurig was; niets was echter minder waar.

De situatie zou nu onder controle zijn, terwijl deze altijd onder controle is geweest; er zou nu ook ruimte komen voor investeringen, die is er echter steeds geweest.

Wat ze u niet vertellen is dat er, door de jaren stilstand én door de uitverkoop van het gemeentelijk patrimonium, inderdaad zeer veel overschot op de rekening is, waardoor er eindelijk ‘iets’ kan worden gedaan.

De vraag is nu: maken ze de goede keuzes?

Een korte opsomming:

1. De investeringen die het huidig bestuur sinds haar aantreden heeft gedaan zijn minimaal, maar dat wisten we al lang.
    Wat is er eventueel als grote investering te interpreteren:
    - kunstgrasvelden (CD&V)
    - buitenschoolse kinderopvang
    - wegeniswerken
    - ???

2. Al de groots aangekondigde plannen hebben zeer veel vertraging; met het einde van de legislatuur in zicht is er nu enorm veel dadendrang. Vooral bij SVK omdat die eigenlijk nog niets op haar conto heeft staan. Dit is ook de reden dat er in de planning nergens nog sprake is van de uitbreiding van de sporthal (CD&V), zelfs niet voor de komende 3 jaar.

3. Door de weinige investeringen is er een overschot dat zich manifesteert in het budgettaire resultaat van 2017, nl. 5.827.877,13 EURO.

4. Let op! Voor het jaar 2018 is er een investeringsbudget voorzien van 8.920.496,55 EURO. Om alles in evenwicht te houden is er nood aan een extra lening van 1.800.000 EURO.
    De autofinancieringsmarge zal in het rood gaan, wat wettelijk toegelaten is, want enkel op het einde van de beleidsperiode BBC, namelijk 2019, moet die maar terug positief zijn.
    Het resultaat op kasbasis blijft slechts 149.711,47 EURO, tegenover 5.827.877,13 EURO in 2017.
    Wat willen ze daarmee realiseren:
    - FO/BO (nieuw gemeentehuis):                    1.250.000 EURO
      (front office/ back office)
    - gemeenschapscentrum:                                 250.000 EURO
    - wegeniswerken:                                           1.900.000 EURO
    - gemeentehuis Rupelmonde:                        1.147.500 EURO
    - waterlopen:                                                     700.000 EURO
    - jeugdlokalen Rupelmonde:                             900.000 EURO
    - jeugdlokalen Kruibeke:                                   100.000 EURO
    - kerkhoven:                                                      170.000 EURO
    - …

5. Voor het jaar 2019, zelfde verhaal met een geplande investering van 8.621.132,97 EURO, maar aangezien de reserves op zijn, dient er opnieuw een grote lening aangegaan, geraamd op 8.265.000 EURO, dit om alles in evenwicht te houden.
    Budgettair resultaat: 147.993,26 EURO
    Geplande investeringen:
    - FO/BO:                                                         2.175.000 EURO
    - gemeenschapscentrum:                              1.850.000 EURO
    - wegeniswerken:                                           1.400.000 EURO
    - gemeentehuis Rupelmonde:                           260.000 EURO
    - waterlopen:                                                     200.000 EURO
    - jeugdlokalen Rupelmonde:                             365.000 EURO
    - jeugdlokalen Kruibeke:                                   890.000 EURO
    - kerkhoven:                                                      135.000 EURO
    - …

6. Het jaar 2020, zelfde verhaal met een geplande investering van 3.946.208,39 EURO, maar aangezien de reserves op zijn, dient er terug te worden geleend, deze keer 4.835.000 EURO, om de balans terug in evenwicht te houden.
    Budgettair resultaat: 150.387,33 EURO
    Geplande investeringen:
    - gemeenschapscentrum:                               1.380.000 EURO
    - wegeniswerken:                                               920.000 EURO
    - aanpassing werkplaats:                                   350.000 EURO
    - aanpassingen kinderopvang R'monde:           400.000 EURO
    - kerkhoven:                                                       330.000 EURO

7. En zo gaan ze maar door tijdens de volgende jaren

8. Herinner u:
    a.) onze kritiek, die we in het begin van de legislatuur hebben geuit, waarbij we hebben gewaarschuwd dat ze een volgend bestuur opzadelen met een zware leninglast.
    b.) onze kritiek op het feit dat de grootste aflossingen zullen moeten gebeuren tijdens de volgende legislaturen, bij het aflopen van de leningen.

9. Het huidig bestuur gaat er van uit dat ze niet alle geplande investeringen zullen realiseren, waardoor er meer ruimte komt en het budgettair resultaat hoger zal zijn dan nu berekend.

10. Al hun investeringen zijn onderschat geweest bij hun voorstelling en zijn dit nu nog steeds.
    - totaal FO/BO:                     3.425.000 EURO = onrealistisch
    - gemeenschapscentrum:    3.480.000 EURO = onrealistisch

11. Door dit financieel wanbeleid is er bijzonder weinig marge voor onverwachte zaken of problemen. Als dit zo doorgaat zijn er voor een volgend bestuur duidelijk problemen.
    Dus opletten geblazen met beloftes in verkiezingsprogramma’s.

Nog een interessant weetje inzake de leningen van het OCMW. De aflossingen vallen goed mee, maar wat je niet ziet, is dat er in 2026 en 2027 immense bedragen dienen te worden afgelost wegens het verval van een aantal zeer grote leningen.

Heeft de schepen van financiën misschien tijdig het zinkende schip verlaten?

2. ECHTE INSPRAAK

Van echte inspraak is er totaal geen sprake. Het volgen van wettelijk opgelegde procedures, waarbij er inspraakmomenten worden bevolen van hogerhand, is niet hetzelfde als organiseren van inspraak, maar gewoon het naleven van de wet.

Zelfs de opmerkingen van de N-VA-fractie in de gemeenteraad werden nauwelijks ter harte genomen. Waarom zou men dan nog echt naar de burgers luisteren?

3. SLIM SAMENWERKEN

Om kwalitatieve en betaalbare opvang voor bejaarden te kunnen waarborgen, is er grensoverschrijdende coördinatie met het nieuw Zorgpunt Waasland in het leven geroepen. Dit is echter geen 'samenwerken', want ‘het rusthuis’ is gewoon ondergebracht in een nieuwe structuur. Hierdoor ‘verdwijnt’ ons rusthuis uit ons OCMW. Door op te gaan in die grotere structuur, waar vooral de gemeente Beveren en de stad Sint-Niklaas het voor het zeggen zullen hebben, zal onze inspraak hierdoor tot een minimum herleid worden. Men kan zich de vraag stellen of dit wel zo goed is voor onze inwoners.

Goed samenwerken met de gemeenten uit onze brandweerzone is meer dan een evidentie. Onze brandweer, zolang ze nog gemeentelijk was, behoorde tot de beste van het hele land. Het was uiteraard onvermijdelijk om op te gaan in de brandweerzone, maar onze inbreng blijft nu beperkt tot het betalen van de jaarlijkse bijdrage en het ter beschikking stellen van de brandweerkazerne.

DrugPunt Waas: wie zou er nu iets tegen een goede samenwerking kunnen hebben? Misschien moet het gemeentebestuur er eens voor zorgen om deze organisatie binnen de gemeente wat zichtbaarder en efficiënter te maken.

‘Wijkwerken’ is het oude PWA-stelsel, dat vroeger in handen was van een gemeentelijke VZW, waardoor we zeer dicht bij onze bevolking en de PWA-werknemers stonden. Nu is dit in handen gegeven van Interwaas. Wat niet vermeld wordt is dat de intercommunale Interwaas een grote meerwaarde voor de gemeente zou kunnen betekenen; helaas vernemen we hier zo weinig over.

Bazel, september 2018

Dimitri Van Laere

Lijsttrekker en kandidaat-burgemeester voor N-VA-Kruibeke

Hoe waardevol vond je dit artikel?