Voormalige klompenmakerij 'De Kimpe' uit Bazel voorlopig beschermd als monument!

Op 8 november 2018, over deze onderwerpen: Onroerend erfgoed

Geert Bourgeois, Vlaams minister-president en Vlaams minister van Onroerend Erfgoed, heeft de voormalige klompenmakerij De Kimpe in Kruibeke (Bazel) voorlopig beschermd als monument.

“De voormalige klompenmakerij 'De Kimpe' in Bazel wordt voorlopig beschermd als monument. Eerder dit jaar werd ook de vroegere klompenmakerij 'Van Moere' uit 1879 in Beveren voorlopig beschermd. Deze twee beschermingen sluiten mooi aan bij de plaatsing van het klompenmakersambacht op de Inventaris Vlaanderen voor Immaterieel Cultureel Erfgoed in 2017. Deze inventaris maakt tradities, kennis of kunde zichtbaar, houdt ze levendig en geeft ze door aan volgende generaties”, aldus minister-president Geert Bourgeois.

Klompenmakerij Kimpe is drie generaties geleden in 1917 opgericht. Op dat moment was er een grote vraag naar klompen voor de Belgische soldaten. Na de Eerste Wereldoorlog waren het de mijnwerkers die vooral klompen gebruikten.

In de Klompenmakerij Kimpe zijn alle typische onderdelen nog aanwezig. De site bestaat uit:

- een gemetselde blokstal, herkenbaar aan de typische vierkante blokvensters en de houten liggers onder het dak om de klompen te laten drogen;
- de bijhorende zone voor houtopslag;
- de vroegere klompenmakerswoning;
- een vrijstaand rookoventje met ‘gensterboom’ op het achtererf.

Achtergrondinformatie

Het gebruik van rookovens was een typisch Waaslands fenomeen. De rookoven voorzag de ‘gerookte’ klompen van een eigen decoratief motief én beschermde het hout beter tegen vocht door de roet- en teerafzetting. Typisch Waaslands is de lindeboom vlakbij het rookhuisje. De boom diende als ‘gensterboom’ om opvliegende gensters tegen te houden en de oven te beschermen tegen neerslag. Ook zorgde de linde voor schaduw zodat de klompen tijdens het drogen niet te snel uitdroogden en barstten.

Klompen zijn in Vlaanderen altijd aanwezig geweest. De klomp ontstond eeuwen geleden als een luxeproduct voor de hogere burgerij tot ze in de zeventiende eeuw meer en meer vervaardigd werd voor de gewone man. In de negentiende eeuw evolueerde de klomp tot een heus massaproduct voor boeren, mijnwerkers, arbeiders en werklieden.

Vanaf de zeventiende eeuw speelde het Land van Waas een belangrijke rol als productiecentrum voor de familiale kleinschalige klompenmakerijen in Vlaanderen. Dit belang nam met de industrialisatie vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw nog toe, dankzij de aanwezigheid van grondstof (olm en populier) en de groeiende transportmogelijkheden in de regio.

Het Waasland telde tijdens de hoogdagen meer dan zevenhonderd klompenmakerijen op zijn grondgebied die voor de Vlaamse en Waalse markt produceerden en zelfs exporteerden naar Nederland, Frankrijk en Duitsland. Het Waasland stak daarmee de loef af van andere kleinere productiecentra in de Antwerpse en Limburgse Kempen, Henegouwen en Namen.

Vandaag is dit ambacht in de streek bijna volledig verdwenen en schieten er ook maar een handvol gebouwen van over. De vroegere klompenmakerij De Kimpe in de Bazelse Daalstraat is een uitzonderlijk bewaard voorbeeld van een kleinschalige familiale ambachtelijke klompenmakerij.

Procedure

Na de voorlopige bescherming organiseert het gemeentebestuur een openbaar onderzoek. Op die manier heeft iedereen de kans om opmerkingen of bezwaren kenbaar te maken bij de gemeente. Binnen negen maanden beslist minister-president Geert Bourgeois over een definitieve bescherming.